#08 | OSLO |

De er til å stole på. De er presise. Jeg har opplevd dem irriterende presise. De holder enkelt og greit det de lover. Så forutsigbart. Og det flyter rolig og behagelig. Det er ingen fjas og styr. De er høflige og diskrete. De hjelper om jeg vil. Jeg sitter på Flytoget.

GANG PÅ GANG…

Flytoget er godt likt. Svært godt likt. Resultatene målt på Norsk Kundebarometer viser at de har vært på seierspallen hele 11 ganger de siste årene. 5 gull, 4 sølv og 2 bronse. Kun i 2009 glapp seierspallen da de ble nummer 8. Det er en utrolig prestasjon. Gode resultater over tid lyver ikke. Kundene er strålende fornøyde. Selv om man kan kjøre NSB fra Gardermoen til Nasjonalteatret med nær samme komfort. Vanlig rutetog bruker bare noen ekstra minutter og billetten får du til halv pris. Hva er det med Flytoget som kundene bare elsker?

 

DET ER BARE FLYTOGET SOM GJELDER

Jeg sitter meg ned med min gode venn og nabo Rune, en svært hyggelig kar fra Bergen. Traff han og en kollega tilfeldig en mandag morgen. På perrongen på Gardermoen. Spor nummer 3.

Du reiser vel ganske ofte med Flytoget? 

“Ja, det kan du si”, begynner Rune. “Et av mine faste transportmidler de siste to årene. Jeg har vel hatt over 160 turer med Flytoget, så jeg har nok blitt en ganske god og trofast kunde. Når det gjelder kollektivt, så er det absolutt ingen andre som er bedre slik jeg ser det. De er utrolige presise. Jeg kan rutetidene i hodet. De dukker alltid opp når de skal.”

Har alt gått på skinner hver eneste gang?

“Det har kanskje skjedd at Flytoget har vært forsinket 3-4 ganger de siste to årene, men da har det blitt ordet raskt, og et par ganger med taxi. Super service. Flytoget får terningkast 6 av meg!”, konkluderer han enkelt.

Hva er det så spesielt med Flytoget utenom at de er punktlige?

“Jeg foretrekker Flytoget fordi de er pålitelige, det går raskt og det er god komfort. Ett lite minus kan være at det kan bli fullt, og noen må ta til takk med ståplass. Men for oss ringrever som “leser” situasjonen på perrongen, så er det alltid en løsning. Vi kan triksene og vet hvordan vi unngår ståplass – så det går bra”, forklarer Rune og smiler lurt.

Så da er det ikke så aktuelt å bruke NSB, selv om det bare tar noen få minutter ekstra og du får turen til halv pris? 

“Nei, det er nok ikke det. Dersom man bare skal til Oslo S, så kunne jeg kanskje vurdert det . Men jeg skal noen stopp lenger, til Lysaker, og da blir det straks ekstra tid spart. Det betyr at jeg kommer litt tidligere på kontoret. For en pendler betyr jo det litt selvsagt. Så for meg er det Flytoget som gjelder. De er suverent det beste alternativet for meg.”

20170705_230747-kopi
Rune Bruaas jobber i Aker Solutions på Lysaker som Discipline Lead. Han er en av Flytogets faste og svært tilfredse kunder. Han har reist med Flytoget mer enn 160 ganger de siste 24 månedene. Foto: Rita Helland

Det er ingen tvil om at Rune har god grunn til å uttale seg, og basert på egne erfaringer gi Flytoget en vurdering. Det er sikker mange som vil kunne bekrefte det han sier. Jeg selv har reist mye med Flytoget, og det er rett og slett bra. Hyggelige og serviceorienterte medarbeidere har de også. Alle jeg har truffet og hilst på har vært hyggelige og hjelpsomme når jeg har trengt å ta kontakt. Jeg tror jeg vil trille en 6-er jeg også.

NSB FUNGERER OGSÅ GODT

Lørdagen samme uken som jeg traff Rune, reiste jeg og min kjære datter Mia på helgetur til Oslo. Vi kom til Gardermoen tidlig om morgenen, og vi hadde god tid. Vi ble enige om å prøve NSB, da jeg forklarte at jeg gjerne ville sammenligne dem med Flytoget. Vi skulle bare til Oslo S, og vi trengte ikke vente så mange minuttene før toget kom. Presist. Kom når det skulle. Det var enkelt å bruke appen for betaling av billett, og ganske så riktig vesentlig billigere enn Flytoget. Under halv pris, bare for meg! Behagelige seter, og raskt gikk det også. Så hvorfor ikke prøve NSB på neste forretningsreise også? Det blir i starten på august. Sannsynligheten er nok likevel mer enn 50% for at jeg velger Flytoget tidlig en fredag morgen i august, men vi får vente å se. Hvem vet?

Skjermbilde 2017-07-17 kl. 20.55.30
Bilde fra NSB

Uansett er det bare å gratulere Flytoget for nok en topplassering på Norsk Kundebarometer. Ingen over, ingen ved siden av. Hvem skulle tro det. Om en togreise.

flytoget 2-kopi
Appen fungerer strålende. Enkelt. Foto: sbc

 


Følg meg også på Facebook

2 thoughts on “Service på skinner

  1. Tusen takk for en så hyggelig omtale 😄Vi som jobber på Flytoget setter utrolig pris på dere som reiser med oss og vi er veldig stolte av arbeidsplassen vår 💞Velkommen tilbake til oss 😊

    1. Hei Rita. Bare hyggelig, og takk selv for din tilbakemelding. Det setter jeg pris på. Det er alltid kjekt å gi gode tilbakemeldinger til dem som fortjener det. Hensikten med bloggen min er å sette fokus på de som er gode på kundeservice og som dermed skaper gode kundeopplevelser. Følg meg gjerne på bloggen, og også på servicehelten på Facebook. Ønsker etter hvert også å intervjue sentrale personer i selskaper som er gode på service, og hadde faktisk tenkt å kontakte dere for en oppfølgende samtale i løpet av høsten. Håper det kan la seg gjøre. Ellers er det bare å dele link til bloggen slik at så mange som mulig får lese innlegget. Selv kommer jeg til å markedsføre den på Facebook siden og LinkedIn på søndag. Steinar 🙂

Leave a Reply to servicehelten.no Cancel reply